%0 Journal Article %T " چگونگی به‌کارگیری علوم شناختی در فرایند آموزش و یادگیری ارتش جمهوری اسلامی ایران" %J فصلنامه مطالعات جنگ %I دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران %Z 2717-1760 %A کاظمی, فرزاد %D 2022 %\ 11/22/2022 %V 4 %N 14 %P 85-114 %! " چگونگی به‌کارگیری علوم شناختی در فرایند آموزش و یادگیری ارتش جمهوری اسلامی ایران" %K علوم شناختی %K یادگیری شناختی %K جنگ شناختی و علوم اعصاب %R %X چکیده:در دنیای امروز، نیروهای مسلح کشورهای پیشرفته در کنار توجه به قدرت سخت در میدان نبرد به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های رزم، از کاربرد قدرت نرم غافل نشده و با استفاده از یافته‌ها در زمینه علوم شناختی در جستجوی راه‌کارهای عملی برای تأثیرگذاری بر افزایش میزان یادگیری و آموزش کارکنان در ارتش هستند. در این پژوهش، در پی یافتن پاسخ برای دو پرسش هستیم؛ اینکه تا چه اندازه می‌توانیم علوم اعصاب شناختی را در آموزش و یادگیری در ارتش به کار بریم و رویکرد یاددهی-یادگیری سازگار با مغز چه کاربردی در آموزش و یادگیری دارد؟ بر اساس این پژوهش، علوم اعصاب شناختی که عملکردهای شناختی را با توجه به عملکرد و ساختار مغز مطالعه می‌کنند، مبنای نظری مناسبی برای آموزش و یادگیری با رویکرد شناختی به شمار می‌روند و رویکردهای آن‌ها در آموزش و یادگیری بسیار کاربرد خواهد داشت؛ مانند اصول یاددهی-یادگیری سازگار با مغز که دانستن و کاربرد آن‌ها در فرآیند یاددهی و یادگیری زبان کارکنان ارتش بسیار مفید و راهگشا است. این پژوهش به روش توصیفی، ازنظر نوع پژوهش کاربردی و ازنظر رویکرد به‌صورت آمیخته تهیه گردیده است. به‌منظور بررسی نقش علوم شناختی در مؤلفه‌های آموزش و یادگیری در آجا، جهت گردآوری داده‌ها از روش میدانی و کتابخانه‌ای استفاده‌شده است. ابزارهای گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه، مصاحبه صاحب‌نظران، بررسی و مطالعه اسناد و مدارک و کتب و مقالات سایت‌های علمی و دانشگاهی است.واژگان کلیدی: علوم شناختی، یادگیری شناختی، جنگ شناختی و علوم اعصاب %U https://www.qjws.ir/article_703181_0eb6c2a33f693982308d3f5bbdb5416c.pdf