TY - JOUR ID - 703181 TI - " چگونگی به‌کارگیری علوم شناختی در فرایند آموزش و یادگیری ارتش جمهوری اسلامی ایران" JO - فصلنامه مطالعات جنگ JA - QJWS LA - fa SN - AU - کاظمی, فرزاد AD - مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا. تهران. ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 4 IS - 14 SP - 85 EP - 114 KW - علوم شناختی KW - یادگیری شناختی KW - جنگ شناختی و علوم اعصاب DO - N2 - چکیده:در دنیای امروز، نیروهای مسلح کشورهای پیشرفته در کنار توجه به قدرت سخت در میدان نبرد به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های رزم، از کاربرد قدرت نرم غافل نشده و با استفاده از یافته‌ها در زمینه علوم شناختی در جستجوی راه‌کارهای عملی برای تأثیرگذاری بر افزایش میزان یادگیری و آموزش کارکنان در ارتش هستند. در این پژوهش، در پی یافتن پاسخ برای دو پرسش هستیم؛ اینکه تا چه اندازه می‌توانیم علوم اعصاب شناختی را در آموزش و یادگیری در ارتش به کار بریم و رویکرد یاددهی-یادگیری سازگار با مغز چه کاربردی در آموزش و یادگیری دارد؟ بر اساس این پژوهش، علوم اعصاب شناختی که عملکردهای شناختی را با توجه به عملکرد و ساختار مغز مطالعه می‌کنند، مبنای نظری مناسبی برای آموزش و یادگیری با رویکرد شناختی به شمار می‌روند و رویکردهای آن‌ها در آموزش و یادگیری بسیار کاربرد خواهد داشت؛ مانند اصول یاددهی-یادگیری سازگار با مغز که دانستن و کاربرد آن‌ها در فرآیند یاددهی و یادگیری زبان کارکنان ارتش بسیار مفید و راهگشا است. این پژوهش به روش توصیفی، ازنظر نوع پژوهش کاربردی و ازنظر رویکرد به‌صورت آمیخته تهیه گردیده است. به‌منظور بررسی نقش علوم شناختی در مؤلفه‌های آموزش و یادگیری در آجا، جهت گردآوری داده‌ها از روش میدانی و کتابخانه‌ای استفاده‌شده است. ابزارهای گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه، مصاحبه صاحب‌نظران، بررسی و مطالعه اسناد و مدارک و کتب و مقالات سایت‌های علمی و دانشگاهی است.واژگان کلیدی: علوم شناختی، یادگیری شناختی، جنگ شناختی و علوم اعصاب UR - https://www.qjws.ir/article_703181.html L1 - https://www.qjws.ir/article_703181_0eb6c2a33f693982308d3f5bbdb5416c.pdf ER -