TY - JOUR ID - 249447 TI - طرا حی و تبیین مدل توسعه و آموزش قابلیت‌محور در رهبری سازمانهای نظامی همسو با تهدیدات نوپدید JO - فصلنامه مطالعات جنگ JA - QJWS LA - fa SN - AU - غفوری, داود AD - هیأت علمی و مدرس دانشگاه هوایی شهید ستاری Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 3 IS - 8 SP - 5 EP - 34 KW - تهدیدات نوپدید KW - توسعه آموزش KW - رهبری در سازمانهای نظامی KW - جنگ نامتقارن KW - قابلیت های رهبری DO - N2 - با پیدایش تهدیدات نوپدید امروزی در حوزه نظامی(گروه های تکفیری، بکارگیری تسلیحات نوین، رقابت تسلیحاتی رقبای منطقه‌ای، تهدیدات اتمی) مهمترین گام در حوزه مدیریت منابع انسانی سازمانهای نظامی، توجه به ارتقای دانش، مهارت و بینش کارکنان بالاخص رهبران نظامی می باشد. آموزش قابلیت ‌های مورد نیاز رهبری درسازمان های نظامی در شرایط کنونی به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اصلی مدیران دفاعی کشور تبدیل شده است چرا که کیفیت تجهیز فرماندهان به قابلیت ‌های مذکور تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای در موفقیت در میدان نبرد خواهد داشت. ارتقای قابلیت های رهبری در سازمانهای نظامی با استفاده از مدل بومی مستخرجه از مطالعات عمیق ترکیبی محقق خواهد شد؛ لذا محققین با در نظر گرفتن شرایط محیطی فعلی و لزوم پرداختن به موضوع راهبردی جنگ های نامتقارن به عنوان بخشی مهم از تهدیدات نوپدید در حوزه دفاعی، در دوگام پیوسته به طراحی و سنجش مدل توسعه و آموزش قابلیت محور رهبری در سازمانهای نظامی همسو با تهدیدات نوپدید و با تمرکز بر جنگ های نامتقارن همت گماشته اند. این تحقیق از نظر نوع استفاده، کاربردی و از نظر روش، آمیخته همزمان و از نظر افق زمانی، مقطعی می‌باشد. در فاز اول، الگوی مفهومی با بررسی ادبیات تحقیق و مصاحبه با 15 نفر از خبرگان آجا (با روش نمونه‌گیری هدفمند و تحلیل محتوا) تدوین و با نرم‌افزار اسمارت پی.اِل.اِس اعتبارسنجی شد. در فاز دوم، روش‌های آموزش و توسعه قابلیت ‌ها بر اساس ادبیات تحقیق استخراج و با مراجعه به نظرات 12 نفر از خبرگان ( گروه کانونی) اولویت‌بندی شد. درپایان ضمن رتبه‌بندی ابعاد و مولفه‌های الگو در فاز اول، روش‌های توسعه هر یک از ابعاد الگو به ترتیب اولویت بیان و  به‌دنبال آن پیشنهاد‌های کاربردی ارائه شده است. UR - https://www.qjws.ir/article_249447.html L1 - https://www.qjws.ir/article_249447_1f884657c849bce242de6980d5a7fb5e.pdf ER -